Nikogo nie trzeba dziś przekonywać jak ważne dla rozwoju całego kraju jest nowoczesne podejście do rozwijania infrastruktury drogowej. Stosowane współcześnie technologie muszą zapewnić możliwie jak najdłuższą trwałość  budowanej w ten sposób nawierzchni przy jednoczesnym ograniczeniu kosztów budowy. Tylko tak można bowiem zaplanować długofalowy proces rozwoju całej siatki dróg i autostrad.

Asfalt czy cement?  Wady i zalety różnych technologii

Aby można było mówić o rozwoju infrastruktury drogowej powinniśmy brać pod uwagę różnego typu parametry związane z wykorzystaniem takiej a nie innej technologii wykonywania dróg. Nowoczesne budownictwo drogowe  najczęściej wykorzystuje technologie asfaltową. Wciąż jednak sporo mówi się również o zastosowaniu nawierzchni cementowych. Z wielu przeprowadzonych analiz wynika że drogi asfaltowe zazwyczaj są dużo tańsze od nawierzchni wykonanych z betonu. Można jednak również napotkać ekspertyzy mówiące o nieco niższych kosztach wykonywania autostrad i dróg ekspresowych w technologii betonowej. Różnice w dużym stopniu wynikają z tego, w jaki sposób przeprowadzono badania oraz jakich dróg i jakich parametrów ruchu dotyczyły badania.

Asfalt na zimno czyli masa bitumiczna

Zastosowanie nawierzchni asfaltowej ma jednak jedną bezsporną i bardzo istotną z punktu widzenia kosztów eksploatacji wszystkich dróg zaletę. Nawierzchnię asfaltową można dziś stosunkowo szybko i niedrogo naprawiać z wykorzystaniem odpowiedniej technologii pozwalającej na użycie masy asfaltowej kładzionej na zimno bez konieczności uprzedniego jej podgrzewania. Koszty  napraw są w związku z tym dużo niższe, a sam proces naprawczy przebiega dużo szybciej i nie wymaga ani zaawansowanych narzędzi ani specjalistycznego sprzętu.

Dzisiejsze budownictwo drogowe to przecież nie tylko rozwój całej siatki druki ulica ale także szereg różnego rodzaju napraw które pozwalają na utrzymanie stanu nawierzchni w odpowiedniej formie i kondycji umożliwiającej swobodne poruszanie się pojazdów. Aby można było naprawić dziurę w jezdni nie potrzeba dzisiaj wykorzystywać żadnych specjalistycznych narzędzi.  równie dobrze może być do tego celu użyta specjalnie przygotowana masa bitumiczna czyli tak zwany asfalt na zimno – masa asfaltowa może być wykorzystywana bezpośrednio do uzupełnienia ubytków.

Dziury i ubytki w asfalcie można uzupełnić bez podgrzewania asfaltu

Szczególnie po okresie zimowym ubytki w nawierzchni asfaltowej dają się we znaki kierowcom poruszających się po naszych drogach. Tego typu usterki zarówno w jezdni jak i w chodnikach mogą stanowić poważne zagrożenie  zarówno dla pojazdów jak i poruszających się po chodnikach pieszych. Przygotowana w odpowiedni sposób  masa asfaltowa  pozwala bardzo szybko załatać wszystkie dziury w drodze Naprawić uszkodzoną nawierzchnię. Używana w tym procesie masa bitumiczna  pozwala na dużo szybsze wyeliminowanie wszystkich usterek i jednocześnie sprawia że utrzymanie nawierzchni w odpowiednim stanie w przeciągu kilku lat staje się dużo tańsze. Koszty napraw z zastosowaniem technologii asfaltu na zimno są po prostu dużo niższe niż alternatywne technologie.